Valet 2018 | Sverigedemokraterna i Ljungby

Valet 2018

Valrörelsen och val 2018 är nu klart, dags att summera och reflektera resultatet. Val till kommunfullmäktige i Ljungby gav 15,9% vilket är en ökning med 5,1% och från 5 till 8 mandat vilket är klart godkänt men lite under vår tuffa målsättning på 20% och 10 mandat. Glädjande är att vi i Ljungby kommun blev tvåa i valet till riksdagen med hela 23,5%!
I Markaryd gick det ännu bättre och här slutade vi på 18,5% och 7 mandat i kommunfullmäktige (ökat med 3 mandat) Markaryd gick otroligt bra i valet till riksdagen och här var vi största parti med strax över 30%! Vi vill passa på att tacka våra fantastiska medlemmar och övriga aktiva för all hjälp i valrörelsen 2018, ni har gjort en fantastisk insats för partiet och Sverige! Nu hamnar vi i en period av förhandlingar med andra partier och att besätta alla platser i nämnder och styrelser samt erforderliga utbildningar. Tack från oss i styrelsen för kommunföreningen västra Kronoberg.