Lingbygdens skola | Sverigedemokraterna i Ljungby

Lingbygdens skola

Skolskjuts till Lingbygdens förskola.

Södra Ljungaskolan lades ner för några år sedan vilket vi var starkt emot! Men det blev som väl var en friskola. Nu får de inte längre något bidrag för att skjutsa eleverna dit. På senaste kommunfullmäktige ställdes frågan varför inte Lingbygdens friskola får något skolskjutsbidrag? Centerns Stefan Willforss ordförande i Barn & Utbildningsnämnden svarade att kommunen ej får ge bidrag åt friskolors skolskjuts enligt lag. Jag kan tycka det borde gå att tolka lagen på mer än ett så hårt sätt! Kommunen är bara skyldig skolskjuts till den skolan som eleven är anvisad till. Visst! Men nu är det ju så att efter flyktingströmmen 2015 är alla skolor fyllda till bredden med elever så vart skulle de elever från Lingbygden fått plats? Hade inte de flesta av dem varit berättigade skolskjuts om de gått på annan kommunal skola? Varför inte ge Lingbygden det stödet som de skulle haft då! Och vara glada åt att det faktiskt finns en skola som har plats för eleverna. För några år sedan var däremot kommunen och flera partier väldigt välvilliga till att ordna skolskjuts för förskolebarn till Lidhults förskola från flyktingboendet i Singeshult! För förskola har kommunen inget som helst krav att bekosta skjuts, och gör ej heller för svenska skattebetalares barn. Men till Singeshults barn fanns det pengar! Jag tycker det är bedrövligt att inte Lingbygdens skola kan få sitt bidrag så eleverna kan komma till en mycket välskött, liten och trevlig skola på landsbygden. För i vilken skola skulle dessa elever fått plats? Låt landsbygden leva!

Melena Jönsson

Sverigedemokraterna Ljungby