Angående skolskjutsen från Singeshult -” Vad var det vi sa!” | Sverigedemokraterna i Ljungby

Angående skolskjutsen från Singeshult -” Vad var det vi sa!”

Redan från första början sa vi från Sverigedemokraternas sida, att det var självklart att företaget som driver asylboendet i Singeshult skulle stå för kostnaden vad det gäller skolskjutsen. Givetvis blev vi anklagade för att fara med osanning, och vidare de vanliga anklagelserna som brukar komma. Men återigen visar det sig att det vi i Sverigedemokraterna sagt hela tiden, stämmer. Konstigt att det ska ta kommunen över 8 månader att själva komma fram till samma analys som vi gjorde med en gång. Vidare får vi väl se om kommunen kommer ta betalt för bilbarnstolarna, eller om man fortsätter dela upp barn i olika fack, och behandla dem olika därefter.  Så vad mer kan man säga än, ”-Vad var det vi sa!!”
Övrig text är kopierad från Smålänningen.
Efter att ha granskat Migrationsverkets upphandling har Ljungby kommun kommit fram till att asylboendet i Singeshult ska stå för skolskjutskostnaderna. Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Asylboende får betala

Ljungby kommun har hittills stått för skolskjutsen för förskolebarnen på asylboendet i Singeshult. Nu blir det ändring på det. Ljungby kommun har kommit fram till att det är asylboendet som ska betala och kommer nu att begära in pengarna i efterhand.

Barn i förskoleåldern och tillfälligt bor på asylboendet i Singeshult går på en förskola i Lidhult. När barnen skulle börja var det oklart om det var Ljungby kommun eller asylboendet som skulle stå för kostnaden för skolskjutsen från Singeshult till Lidhult.

För barnens skull

Ljungby kommun valde att under tiden ansvarsfrågan utreddes stå för kostnaderna för barnens skull. Något som fick Sverigedemokraterna i Ljungby att reagera, som menade att det var orättvist för att andra förskolebarn i kommunen inte erbjuds skolskjuts.

Nu har kommunen utrett frågan och kommit fram till att asylboendet ska stå för kostnaderna.

– Vi håller på att skicka ut fakturor nu. Det gäller även retroaktivt, berättar Nils-Göran Jonasson, barn- och utbildningschef.

Lösa framöver

Enligt honom gav Migrationsverket olika besked i frågan.

– Vår tolkning efter att ha tittat på upphandlingen är att det står klart att Singeshult ska stå för kostnaderna, säger han.

Ljungby kommun har nu bett ansvariga för asylboendet att kontakta dem för att de tillsammans ska diskutera om asylboendet framöver själva ordnar med minibuss för de 6-8 barnen det handlar om eller om de ska köpa tjänsten av kommunen.

20161010